Harri Laihonen
Negatiiviset tunteet ja työelämä – mitä sinulle tulee mieleen?
Negatiiviset tunteet ja työelämä – mitä sinulle tulee mieleen?
Olemme tutkijoiden ja
yrityselämän edustajien toimesta miettineet vastauksia otsikon kysymykseen
useammassakin NEMO-blogikirjoituksessa. Tällä kertaa annan lyhyesti puheenvuoron
Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) tietojohtamisen opiskelijoille ja
samalla haastan lukijat tuomaan esille omia kokemuksiaan. Kommentoikaa blogia
ja kertokaa, mitä teille tulee mieleen teemasta.
TTY:n ”Aineeton pääoma” -kurssin
harjoitustyössä opiskelijat saivat tehtäväkseen valita itseään kiinnostavan
työelämään liittyvän negatiivisen ilmiön. Tavoitteena oli pohtia korjaavia
toimenpiteitä ko. ilmiön estämiseksi, haltuunottamiseksi tai kääntämiseksi
positiiviseksi voimavaraksi.
Jo se, millaisiin ilmiöihin opiskelijat
tarttuivat, oli mielenkiintoista, sillä oletettavaa oli, että pohdinnan
kohteeksi valitut ilmiöt heijastelevat ainakin osittain tulevaisuuden
tekijöiden käsityksiä työelämästä. Tätäkin kiinnostavampana pidimme
opiskelijoiden ratkaisuehdotuksia, joista toivoimme saavamme kättä pidempää
myös tutkimusmielessä.
Kuusi ryhmää tarkasteli kukin
omissa esityksissään ja raporteissaan seuraavia ilmiöitä: hyvä ja paha kateus,
ikäjohtaminen, yhteistoimintaneuvottelut, virheistä oppiminen, esimiehen ja
alaisen välinen ristiriitatilanne sekä niin sanottu vahvistusvinouma, joka
viittaa taipumukseemme etsiä vahvistusta omille ennakkokäsityksillemme [lue
lisää Tietojohtajan taskukirjasta].
Kuvaavatko nämä ilmiöt opiskelijoiden
ajatuksia työelämästä myös laajemmin? Kertovatko valitut ilmiöt heidän
peloistaan tai odotuksistaan? Ehkä liian pitkälle viety ajatus, mutta pakottaa
kuitenkin miettimään, miten itse työelämästä viestii ja mitä lehdissä
kirjoitetaan.
Tärkeä kysymys meille opettajina
on myös se, miten me voimme omalta osaltamme valmistaa opiskelijoita kohtaamaan
joskus karunkin työelämän. Harjoitustyön purkutilaisuuksien jälkeen meille jäi
mielikuva, että jo pelkkä teemoista keskustelu auttoi. Työelämän negatiivisista
puolista kun harvoin koulussa keskustellaan.
Saimme opiskelijoiden kanssa aikaan
hyvää keskustelua kaikista edellä mainituista ilmiöistä. Opiskelijoilla oli
valveutuneita ajatuksia siitä, miten näiden ilmiöiden kohtaamiseen voi
varautua, miten niitä voidaan ennaltaehkäistä ja miten niistä voitaisiin päästä
yli. Koulutus ei ole mennyt hukkaan, toimintamallit ovat teoriassa hanskassa.
Erityisen haasteellisen ilmiöistä
tekee kuitenkin niiden herättämät tunteet. Tunnepitoiset tilanteet ovat aina
erityislaatuisia ja omalle kohdalle sattuessa niihin on vaikeata suhtautua
objektiivisesti, erityisesti kun ne osuvat kohdalle ensimmäistä kertaa.
Negatiivisten tunteiden
johtamisessa on erotettavissa suoraan tunteisiin vaikuttaminen sekä toisaalta
niitä aiheuttaviin tekijöihin puuttuminen. On eri asia korjata syytekijä kuin
tarjota tikkari aina kun sattuu. Jos työkuorma on liian suuri tai asiakkaat
valittavat aina samasta asiasta, lienee fiksumpaa vähentää työmäärää ja korjata
tekijä, joka aiheuttaa asiakkaissa tyytymättömyyttä.
Opiskelijat tarjosivat ratkaisumalleiksi
muun muassa avoimuutta, oikeudenmukaista ja tasa-arvoista kohtelua, kehityskeskusteluita
sekä osaamisen johtamista. Käytännössä siis hyvää johtamista; sitähän yliopisto
on heille opettanut. Opiskelijoita valmistetaan kuitenkin huonosti työelämän
pettymyksiin ja ongelmatilanteisiin, vaikka niitäkin he tulevat väistämättä
kohtaamaan.
Vaikeuksien kohtaamisessa meillä
jokaisella voi olla rooli. Tiedostamalla ja myöntämällä, että töissä on joskus
raskasta, ja että hommat eivät aina suju niin kuin toivoisi, olemme jo
huomattavasti valmiimpia kohtaamaan pettymykset ja negatiiviset tunteet. Negatiivisista
kokemuksista ja fiiliksistä tulee keskustella, virheitä ei tule lakaista maton
alle eikä omaa pahaa oloa kannata kieltää ja piilottaa. Vertaistuki on tärkeää.
NEMO-hankkeen ytimessä on
negatiivisten tunteiden arvopotentiaali. Edellä esitetyn mukaisesti
organisaation sisäisessä toiminnassa arvokomponentti lienee pääasiallisesti
tuskan vähentäminen.
Erityisesti tietotyöhön liittyen puhutaan usein
luomisen tuskasta, uusien ideoiden edellyttämästä kärsimyksestä. Työn imussa
toimiva tietotyöläinen ei suhtaudu tähän tuskaan negatiivisesti, vaan
haasteiden parissa painiminen tarjoaa hänelle päinvastaisen tunne-elämyksen.
On kuitenkin tärkeää tunnistaa, milloin työn imu vaihtuu työholismiksi – negatiiviseksi puurtamiseksi ilman tietoa paremmasta. Jokaisella meistä on vastuu huolehtia työtoverista ja nostaa kissa pöydälle, jos homma alkaa lähteä lapasesta.
On kuitenkin tärkeää tunnistaa, milloin työn imu vaihtuu työholismiksi – negatiiviseksi puurtamiseksi ilman tietoa paremmasta. Jokaisella meistä on vastuu huolehtia työtoverista ja nostaa kissa pöydälle, jos homma alkaa lähteä lapasesta.
Millaisia omakohtaisia kokemuksia sinulla on työelämän negatiivisista puolista; miten sinä onnistuit kääntämään tilanteen positiiviseksi omalta tai organisaatiosi kannalta?
Harri Laihonen
Tutkijatohtori, FT
Tampereen teknillinen yliopisto
Tietojohtamisen tutkimuskeskus Novi
harri.laihonen@tut.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti