Jarkko Paavola
Voiko tietokone tunnistaa tunteesi?
Kysymys voiko koneella olla tunteet on kiinnostanut populaarikulttuurissa erityisesti
fantasia- ja science fiction genrejen sisällä pitkään. Jo 1900-luvun alussa Ihmemaa Ozissa Tinamies etsii Dorothyn
kanssa sydäntä voidakseen tuntea kuten
ihminen. Tunteita on pidetty inhimillisyyden synonyyminä. Aihetta pohtiessa
ajautuu nopeasti syvälle filosofian syövereihin.
Hieman käytännönläheisempi kysymys on voisiko tietokone ymmärtää tunteita. Tunne määritellään
eri tavoin riippuen otetaanko lähtökohdaksi biologia tai psykologia.
EU-rahoitteisessa Cyberemotions-projektissa tunteella tarkoitetaan ihmisen
fyysistä ja psykologista olotilaa. Tunteiden syntyyn vaikuttaa usein
kanssakäynti muiden ihmisten kanssa ja tunteista viestiminen on tärkeä osa
ihmisten välistä toimintaa. Viestit, olivat ne sitten verbaalisia tai sanatonta
viestintää, eivät sinällään sisällä tunteita, mutta niihin vaikuttaaa sekä
tiedostetusti että tiedostamatta viestijän sen hetkinen tunnetila. Viesti
saattaa myös herättää tunteita vastaanottajassa.
Nemo-hankkeessa tavoitteena on automatisoida sosiaalisessa mediassa
lähetettävien viestien sävyn
analysointia ns. sentimentti-ohjelmiston avulla. Mielenkiintoinen kysymys on
mikä yhteys on viestin sentimentin, eli sävyn, ja viestijän tunnetilan välillä.
Sentimentti-analyysi on tutkimusmetodi,
jolla pyritään analysoimaan tunteisiin viittaavia piirteitä viesteistä. Vihjeinä
toimivat esimerkiksi sanavalinnat ja hymiöt. Haastavinta on ironian ja
sarkasmin tunnistaminen. Sehän ei onnistu kaikilta ihmisiltäkään.
Vastauksena otsikon kysymykseen: tietokone ei vielä pysty tunnistamaan
tunteitasi, mutta tietojenkäsittelyn menetelmillä se pystyy analysoimaan
viestintääsi ja tunnistamaan siitä
tunnetiloihin liittyviä viitteitä. Näiden avulla algoritmit tekevät
päätelmän todennäköisestä viestin välittämästä tunteesta.
Nemo-hankkeessa sentimenttianalyysiä sovelletaan sosiaalisen media
viestintään. Tavoitteenamme on tunnistaa negatiivissävytteisen viestinnän syitä
ja seurauksia.
NEMO-hankkeessa
etsitään vastausta kysymykseen: miten ristiriitaisia ja negatiivisia tunteita
voidaan hyödyntää eettisesti kestävällä tavalla asiakaskokemusten ja
työilmapiirin parantamisessa, yhteiskuntavastuun viestimisessä sekä kasvun,
innovaatioiden ja jopa uusien liiketoimintamallien lähteenä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti