Laura Heinonen
Ammattivalittajia aikuisten hiekkalaatikolla
Ammattivalittajia aikuisten hiekkalaatikolla
Sosiaalinen
media tarjoaa uudenlaisia tapoja ihmisten väliseen keskusteluun ja
vuorovaikutukseen. Myös yritykset käyttävät somea markkinointi- ja
viestintäkanavanaan. Positiivista ja tehokasta! Nykyään sosiaalisessa mediassa
voidaan kuitenkin havaita enenevässä määrin negatiivisia ilmiöitä ja
suuntauksia. Tunnetaan mm. käsitteet Facebook-riippuvuus, sähköinen kiusaaminen
ja somekohu. Suojellakseen itseään ja omaa mielenrauhaansa, monet julkisuudenhenkilöt
välttävät viimeiseen asti googlettamasta omaa nimeään. Hämmentävää ja osin myös pelottavaa.
Suuresti
arvostamani mindfulness-guru Eckhart Tolle on jo vuosia puhunut egokeskeisen
yhteiskunnan ja negatiivisen energian moninaisista huonoista vaikutuksista
ihmisten elämään. Negatiivisuus ruokkii negatiivisuutta ja kun minäkeskeinen
ihminen kokee jotain kielteistä, voimme olla varmoja, että hän jakaa tunteensa
välittömästi sosiaaliseen mediaan. Some-riippuvainen ihminen tarvitsee
jatkuvasti reaktioita muilta omiin elämän tapahtumiinsa. Ikään kuin tätä
kokemusta ei kokisi niin aidosti, jos sitä ei jaa kaikkien muiden ihmisten
kanssa?
Negatiivisten
kokemusten myötä keskustelusta lähtee helposti liikkeelle vyöry (groundswell),
jota on vaikea pysäyttää. Kun vyöry
valuu yrityksen niskaan, tilanne aiheuttaa helposti ahdistusta työntekijöissä
ja yrityksen johdossa. NEMO-hankkeessa mukana oleva yrityskin toi ensimmäisessä
tapaamisessamme esille tilanteita, joissa henkilöstö on aidosti ollut
huolestunut siitä, miten vyöry saadaan pysäytettyä. Toinen mukana oleva yritys
kertoi heidän some-foorumeilleen pesiytyneestä ammattivalittajasta, joka keksii
jokaiseen yrityksen kirjoitukseen jonkin negatiivisen kommentin – hyvän joulun
toivotuksiinkin on jotain pahaa sanottavaa.
Joudumme
ehkä nostamaan kädet pystyyn ja hyväksymään, että kysymys on jollain tavalla
ajan henkeen liittyvästä harmillisesta ilmiöstä, josta ei pystytä pääsemään
kokonaan eroon. Sen kanssa on elettävä ja sitä on yritettävä hallita edes jollain
keinoin. Negatiivinen palaute tulisi pyrkiä kääntämään yrityksen voimavaraksi
ja siitä tulisi pystyä poimimaan siemeniä yrityksen kehittämistä varten. Moni
äkkipikaisuuden vallassa ulos syljetty ikävä kommentti saattaa sisältää
kuitenkin jotain rakentavaa palautetta, johon yrityksen kannattaa tarttua.
Vaikeampi asia on ehkä päättää siitä, milloin ja miten internet -keskusteluihin
tulee yrityksen taholta osallistua ja milloin on syytä antaa asian olla ja
luottaa siihen, että keskustelu aikanaan tyrehtyy. Tällä hetkellä minulla ei
ole vastauksia näihin kysymyksiin, mutta uskon NEMO-hankkeen aikana tulevani
viisaammaksi tässäkin suhteessa.
Airi
Lampisen tuoreen väitöskirjan (2014) mukaan yksilöt pyrkivät sosiaalisessa mediassa välttämään
aiheuttamasta toiselle haittaa tai mielipahaa, mutta heidän on vaikea ennakoida
jokaisen lisäämänsä kuvan tai kommentin seurauksia esimerkiksi Facebookissa.
Tutkimuksen perusteella näyttää kuitenkin siltä, että lähtökohtaisesti yhteisöpalvelujen
käyttäjät painottavat keskinäistä huomaavaisuutta kommunikoinnissaan. Nämä ovat
kieltämättä piristäviä löydöksiä nykyisen negatiivisen energian pyörteissä. Aktiivisia
pahanpuhujia kuitenkin on ja tulee aina olemaan. Yritysten on joko kasvatettava
paksumpi nahka tai opeteltava sosiaalisen median pelisäännöt, jotka
toivottavasti toimivat ainakin ensiapuna somekohun iskiessä.
“Some changes look negative on the surface but you will soon realize that space is being created in your life for something new to emerge.” ― Eckhart Tolle.
“Some changes look negative on the surface but you will soon realize that space is being created in your life for something new to emerge.” ― Eckhart Tolle.
Laura Heinonen
Lehtori, KTT, Start-up yrittäjä
Turun
ammattikorkeakoulu
laura.heinonen@turkuamk.fi
laura.heinonen@turkuamk.fi
www.fitdog.fi
NEMO-hankkeessa
etsitään vastausta kysymykseen: miten ristiriitaisia ja negatiivisia
tunteita voidaan hyödyntää eettisesti kestävällä tavalla
asiakaskokemusten ja työilmapiirin parantamisessa, yhteiskuntavastuun
viestimisessä sekä kasvun, innovaatioiden ja jopa uusien
liiketoimintamallien lähteenä?
1 kommentti:
Kiitos hyvästä pohdinnasta! Samojen asioiden parissa aina silloin tällöin...
Lähetä kommentti