Lauri Tiainen
Onko sosiaalisen median monitoroinnissa sääntöjä?
Onko sosiaalisen median monitoroinnissa sääntöjä?
Edward Snowden vuoti julkisuuteen vuonna 2013
huippusalaisiksi luokiteltuja asiakirjoja, jotka paljastivat Yhdysvaltain
kansallisen turvallisuusvirasto NSA:n harjoittaman valvonta- ja
vakoiluoperaation. Asiakirjat todistivat, että NSA oli seurannut vuosien ajan yksityisten
ihmisten ja jopa valtioiden puhelin- ja internetliikennettä ympäri maailman. Tietoturvasta
on puhuttu ja siihen on panostettu viimeisen kymmenen vuoden aikana
merkittävästi. Viimeistään Snowdenin paljastus herätti ihmiset pohtimaan sitä,
mitä tietoa heistä kerätään ja onko internetissä oleva materiaali, kuten
Facebook-profiilit, täysin vailla suojaa ja alttiita valvonnalle.
Suomessa monet viranomaiset, kuten tulli ja poliisi, ovat viime
aikoina vaatineet itselleen tehokkaampia keinoja verkkoliikenteen valvontaan.
Tulli haluaa enemmän valtuuksia puuttua varsinkin verkossa tapahtuvaan
laittoman tavaran kauppaan. Monien mielestä taustalla on kuitenkin ajatus siitä,
että myös Suomen viranomaiset haluavat käyttöönsä samanlaiset valtuudet urkintaan,
kuin NSA:lla Yhdysvalloissa on ollut.
Sosiaalisen median monitorointi on yhdenlaista internetin
valvontaa ja vakoilua. Monitorointia tosin harjoittavat nykyisin laajassa mittakaavassa
jo yrityksetkin. Taustalla on ajatus ymmärtää paremmin asiakkaita ja
pysyä kärryillä kilpailijan tekemisistä, jolloin sosiaalisesta mediasta
kerätyllä datalla voi olla suuri merkitys. Sosiaalisen mediaan ja internetiin
itseensä liittyy paljon kirjoitettujakin pelisääntöjä, mutta miten on
monitoroinnin laita?
Suomessa sosiaalisen median monitorointi ei ole vielä saanut yhtä
suurta huomiota kuin muualla maailmassa, vaikka suurimmat yritykset todistetusti
monitorointia harjoittavatkin. Sosiaaliseen mediaan ei ole lainsäädännössä
juurikaan otettu kantaa, sama pätee monitorointiin. Täysin vailla valvontaa
toiminta ei kuitenkaan ole, sillä monista monitoroinnissa tehtävistä
toimenpiteistä tai syntyvästä materiaalista on säädetty epäsuorasti jossakin
toisessa laissa. Monitorointiin voidaan tilanteesta riippuen soveltaa ainakin
henkilötietolakia, tietoyhteiskuntakaarta, lakia yksityisyyden suojasta
työelämässä sekä mahdollisesti yhteistoimintalakia. Monitorointia suorittavan
tahon vastuulla ottaa selvää, mitä lakeja heidän on toiminnassaan otettava
huomioon. Tämän vuoksi tuleekin olla selvillä siitä, mitä tietoja käytettävä
monitorointityökalu kerää.
Vuoden 2015 alussa voimaan astuneen uuden tietoyhteiskuntakaaren
alle on kerätty ja selkeytetty useita vanhoja lakeja sähköiseen viestintään ja
viestin luottamuksellisuuteen liittyen. Uusi lakikaan ei kuitenkaan
sellaisenaan säätele sosiaalista mediaa tai sen monitorointia, mutta joitakin
periaatteita voidaan edelleen soveltaa monitorointiin.
Lain mukaan viestinnän osapuoli voi käsitellä omia sähköisiä
viestejään ja niihin liittyviä välitystietoja, jollei laissa toisin säädetä.
Pois lukien radioviestit, sähköisiä viestejä ja välitystietoja saa käsitellä
viestinnän osapuolen suostumuksella tai jos laissa niin säädetään. Se, joka on
ottanut vastaan tai muutoin saanut tiedon sähköisestä viestistä tai
välitystiedosta, jota ei ole hänelle tarkoitettu, ei saa ilman viestinnän
osapuolen suostumusta ilmaista tai käyttää hyväksi viestin sisältöä,
välitystietoa tai tietoa viestin olemassaolosta, ellei laissa toisin säädetä.
Tietoyhteiskuntakaari kumosi aiemmin voimassa olleen sähköisen
viestinnän tietosuojalain. Uusi laki ei kuitenkaan tuonut juurikaan selvyyttä
sosiaalisen median monitorointiin, sillä uudesta laista puuttuu maininta
julkiseksi tarkoitettujen viestien käsittelystä. Uudessa laissa sääntely
kohdistuu ”viestinnän välittäjiin”, jolloin sääntelyn piiriin kuuluvat
esimerkiksi Facebookin yksityisviestit. Vanhassa sähköisen viestinnän tietosuojalaissa (2 luku 4 §) puolestaan oli maininta siitä, että
julkiseksi tarkoitetut viestit ovat vapaasti hyödynnettävissä. Voitaneen
olettaa, että julkisia viestejä, kuten tilapäivityksiä, saisi edelleen
käsitellä vapaasti.
Juuri viestien julkisuus mahdollistaa sosiaalisen median
monitoroinnin. Mikäli viestit eivät olisi julkisia, ei niitä olisi myöskään
mahdollista kerätä ja analysoida ilman viestin lähettäjän suostumusta, sillä
viestejä suojaisi tällöin luottamuksellisuus. Monitoroijalla ei siis toisin
sanoen ole oikeutta purkaa esimerkiksi salauksia saadakseen haltuunsa
lähetettyjä viestejä. Hyvä on kuitenkin myös tiedostaa, että kaupallisiin tarkoituksiin
kerättyihin tietoihin tulisi saada lupa tiedon julkaisijalta.
Puhuttaessa sosiaalisen median monitoroinnista, tulee väistämättä
esille henkilötietojen suoja. Henkilötiedon määritelmä on hyvin laaja, ja lähes
kaikkea kerättävää tietoa voidaan pitää henkilötietoina. Henkilötietolaissa henkilötiedolla
tarkoitetaan kaikenlaisia henkilöön liittyviä merkintöjä, jotka kuvaavat häntä
itseään, hänen ominaisuuksiaan tai elinolosuhteitaan. Tällaisia tietoja ovat
perustietojen lisäksi myös sellaiset tiedot, joista henkilö voidaan tunnistaa
epäsuorasti johonkin toiseen tietoon yhdistämällä. Esimerkiksi henkilön
ip-osoite luetaan henkilötiedoksi, jos hänet voidaan sen perusteella tunnistaa.
Monitoroinnin eettisessä puolessa voitaneen lähteä siitä, että
vastuu sosiaalisessa mediassa julkaistusta materiaalista on käyttäjällä
itsellään. Yleiseen jakoon laitettua materiaalia ei välttämättä koskaan saa
pois internetistä. Sosiaalisen median palvelut tarjoavat käyttäjilleen
mahdollisuuden määritellä sisällön julkiseksi tai vain tietyn joukon
nähtäväksi. Suositeltavaa olisikin tarttua tähän tilaisuuteen.
Internetin ja tekniikan kehitys nähdään usein hyvänä ja
tavoittelemisen arvoisena asiana. Ohjelmistokehittäjät eivät usein kuitenkaan
ajattele eettisiä kysymyksiä, vaan heille tärkeintä on tuottaa jatkuvasti
parempia ja käyttäjäystävällisempiä palveluita.
Sosiaalisen median monitoroinnissa on kyse myös moraalista. Missä
määrin yritystoiminta oikeuttaa kaivamaan tietoja asiakkaista ja onko kaikki,
mikä on laillista, myös eettisesti ja moraalisesti hyväksyttävää? Ihmiset
jakavat koko ajan enemmän tietoa itsestään, mutta voiko kaikkea tietoa
kuitenkaan hyödyntää liiketoiminnassa? Voiko esimerkiksi pankki hyödyntää
asiakkaittensa sosiaalisen median viestejä selvittäessään heidän taloudellista
tilannettaan? Entäpä tilanne, jossa sosiaalisen median keskusteluita
manipuloidaan valeprofiileilla? Tällaista toimintaa on ollut havaittavissa esimerkiksi
Ukrainan kriisiä käsittelevässä uutisoinnissa, kun ”trollit” ovat
levittäneet tarkoituksellisesti provosoivia viestejä.
Ehkä tulevaisuudessa sosiaaliseen mediaan tullaan keskittymään
tarkemmin myös lainsäädännössä. Haasteeksi saattaa kuitenkin muodostua
resurssien puute; kuka valvoo valvontaa?
Miten
teidän yrityksessänne huomioidaan sosiaalisen median monitoroinnin juridiset ja
eettiset kysymykset?
Lauri Tiainen
Kirjoittaja on Turun ammattikorkeakoulusta valmistunut tradenomi, jonka opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median monitoroinnin juridisia ja eettisiä kysymyksiä.
NEMO-hankkeessa etsitään vastausta kysymykseen: miten ristiriitaisia ja negatiivisia tunteita voidaan hyödyntää eettisesti kestävällä tavalla asiakaskokemusten ja työilmapiirin parantamisessa, yhteiskuntavastuun viestimisessä sekä kasvun, innovaatioiden ja jopa uusien liiketoimintamallien lähteenä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti