Harri Jalonen
Kateus on paitsi inhimillistä myös hyödyllistä
Kateus on paitsi inhimillistä myös hyödyllistä
Kateus on
yksi ihmisen perustunteista. Vaikka kateuden tunnistavat kaikki, vain harva
myöntää sen vaikuttavan omaan toimintaansa. Tämä on ymmärrettävää, sillä
kateuteen liittyy sen kohteena olevan toimijan panettelua ja vastoinkäymisestä
iloitsemista. Ikäviä asioita, joita ei mielellään itsessään näe. Yksi länsimaisen
filosofian jättiläisistä, Immanuel Kant (1724–1804) määritteli kateelliset
ihmiskunnan vihollisiksi.
Usein
väitetään, että kateus on suomalaisten perisynti. Onko näin? On, jos uskoo
kieli poskessa ylläpidettyä Hikipedia-sivustoa. Sivuston Björn
"Nalle" Wahlroosia käsittelevässä artikkelissa esitetään, että
Nallen arvostelu johtuu siitä, että miehellä on niin paljon rahaa. Kateuden
ilmapiirissä Nallella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin siirtää kirjansa
Ruotsiin.
Mahdollista
tietysti on, että Nalleen kohdistuva tunne ei ole ensisijaisesti kauteutta,
vaan inhoa, joka kumpuaa siitä, että miehen julkiset esiintymiset ovat
loukanneet joidenkin kansalaisten oikeudentuntoa.
Kateus on
suosittu argumentti yhteiskunnallisessa keskustelussa. Kouluesimerkistä käy
väittely varakkaiden verokohtelusta ja erityisesti
perintöverosta. Pääministeri Alexander Stubb on määritellyt
perintöveron lähtökohtaisesti kateusveroksi, jolla on talouteen negatiivisia
vaikutuksia, kun taas valtiovarainministeri Antti Rinteelle perintövero
edustaa oikeudenmukaisuutta ja valtiolle tärkeää tulolähdettä. Hieman
kärjistäen voidaan sanoa, että siinä missä Stubbin näkemys heijastelee
suomalaista sananlaskua "kateus vie kalatkin järvestä", Rinteen
logiikka rakentuu ajatukselle, jossa kateus nähdään yhteiskuntarauhaa
uhkaavaksi voimaksi, jota voidaan ja jota pitää suitsia huolehtimalla siitä,
että kateutta synnyttävää eriarvoisuutta ei ole liikaa. Niin tai näin,
perintöverokeskustelu osoittaa osaltaan, että kateus on aina katsojan silmässä.
Tiede-lehden Mikko Puttosen mukaan kateus ei ole pelkästään
suomalaisille ominainen piirre. Puttonen muistuttaa, että esimerkiksi Ruotsissa
kärsitään kuninkaallisesta kateudesta, den
kungliga avundsjukan. Puttosen haastattelema Työterveyslaitoksen tutkija
Susanna Lundell epäileekin, että kateudesta vapautuminen edellyttäisi
erakoitumista. Tämäkään ei välttämättä auttaisi, sillä ihmisellä on siinäkin
tapauksessa tallella kyky kuvitella, kuinka hyvin toisilla menee. Tässä
mielessä kateus on vähän kuin brändi – ei objektiivinen kohteensa ominaisuus,
vaan katsojan mielessä oleva kuvitelma.
Kateus voi
olla myös voimavara. Esimerkiksi Yhdysvaltain talouden dynamiikkaa voidaan
selittää kateudella. Tiedättehän, naapurin uusi auto ei syökse
normiamerikkalaista masennukseen, vaan kannustaa tätä ponnistelemaan enemmän
voidakseen ostaa samanlaisen – tai mieluummin jollakin ulottuvuudella mitattuna
paremman ajopelin. Kulutuskilvoittelu ei ole tietenkään amerikkalaisten
yksinoikeus. Samanlaista "näyttämisen halua" on ainakin
kansanperinteen mukaan esimerkiksi Pohjanmaalla. Kateus on konsumerismille
– kulutukseen perustuvalle talouskasvulle välttämätön polttoaine.
Kateudella
voi olla hyödyllinen puolensa myös yhteiskunnallisessa kehityksessä. Yksilöiden
ohella kateutta voi esiintyä yhteisöjen ja kansojen välillä. Hesarin Vesa
Sirenin (HS 21.8.14) oivaltavassa kolumnissa kerrotaan, miten israelilainen
kirjailija Amos Oz uskoo kateuteen, jota hän pitää tunteista inhimillisempänä.
Ozin mukaan Länsirannan Ramallahista ja Nablusista tulisi muokata Israelin ja
kansainvälisen yhteisön tuella hyvinvoinnin ja vapauden tyyssijoja. Näin siksi,
että palestiinalaiset näkisivät, miten paljon parempaa elämä on siellä, missä
Hamas ei johda. Tämä saisi Ozin mukaan gazalaiset janoamaan Länsirannan
asukkaiden etuoikeuksia ja hankkiutumaan eroon Hamasista kuten romanialaiset aikanaan
Ceausescusta.
Kateus on
ongelma, jos se saa ihmiset käpertymään itseensä ja unohtamaan, että toisten
menestyminen ei välttämättä ole pois itseltä. Jos taas kateus toimii
energisoivana voimana, seurauksena on parhaillaan reilua kilpailua, jonka
hyödyt leviävät laajalle yhteiskuntaan.
Yrityksen
näkökulmasta olennaista on kysyä, millaista kateutta sen tuotteet ja palvelut
niiden ostajien vaikutuspiirissä olevien keskuudessa synnyttävät. Ei nimittäin
ole yhdentekevää, herättääkö tuote positiivista kateutta, joka kannustaa
ostamaan vai liittyykö siihen elementtejä, joka saa ihmiset sulkemaan kukkaronsa
nyörit.
Tiedätkö sinä millaista kateutta yrityksesi tuotteet ja palvelut synnyttävät?
Harri Jalonen
yliopettaja, dosentti, FT
Turun ammattikorkeakoulu
harri.jalonen@turkuamk.fi
NEMO-hankkeessa etsitään vastausta
kysymykseen: miten ristiriitaisia ja negatiivisia tunteita voidaan hyödyntää
eettisesti kestävällä tavalla asiakaskokemusten ja työilmapiirin
parantamisessa, yhteiskuntavastuun viestimisessä sekä kasvun, innovaatioiden ja
jopa uusien liiketoimintamallien lähteenä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti