Harri Jalonen
Mikäs kiire tässä? Jonottamisen sietämätön vaikeus
Mikäs kiire tässä? Jonottamisen sietämätön vaikeus
"Kyllä minä niin mieleni
pahoitin, kun kävin uusimassa reseptin. On kaksi jonoa, toiseen painetaan
numerolappu koneesta ja toisessa jonotetaan sen mukaan, kun on jonoon tultu. Mikä
siinä on niin vaikeaa ymmärtää? Minkä takia tullaan väärään jonoon, painellaan
niitä nappuloita niin kuin se olisi joku hedelmäpeli? Eikä se ole vain apteekin
jono, joka yskii. Pankkiautomaatilla kaivellaan käsiveskaa taikka mölistään
kavereitten kanssa. Sitten makustellaan tunnuslukua, vaikka sen pitäisi tulla
kuin ajatus. Sitten kokeillaan sen jokainen kortti sen jokaiseen reikään." (Tuomas Kyrö,
Mielensäpahoittaja).
Kotikutoisen
määritelmän mukaan jono on seurausta joko haluttuun asiantilaan kohdistuvan
kysynnän ja tarjonnan välisestä epäsuhdasta tai huonosta suunnittelusta.
Neuvostoliitossa kysymys oli tosin molemmista, minkä seurauksena
keskivertokansalainen sai odottaa Ladaansa toista vuotta.
Jonottaminen
ei ole kivaa, eikä sitä voi täysin välttää. Lentokenttien turvatarkastukset,
kauppakeskusten avajaiset, baaritiskit ja bajamajat, loppuunmyydyt stadionit ja
suositut turistikohteet ovat monille tuttuja tilanteita, joissa joudumme
tekemiseen jonottamisen kanssa. Jonotamme, koska haluamme jotakin.
Joskus haluamme
jotakin niin paljon, että olemme valmiita vaikkapa nukkumaan yömme
makuupussissa. Onko hommassa järkeä, riippuu luonnollisesti yksilöllisistä
mieltymyksistämme, mutta ennen kaikkea palkastamme. Taloudellisesti ajateltuna
jonottamisen kustannus–hyöty-yhtälön keskeinen muuttuja on palkkataso, sillä
ns. substituutiovaikutuksen johdosta korkea palkka korreloi negatiivisesti
jonotukseen käytettävän ajan kanssa. Toisin sanoen, mitä korkeampi palkka
ihmisellä on, sitä kalliimmiksi hänelle jonottaminen käy ja sitä enemmän
hänellä on mahdollisuuksia kiertää jonoja: julkisen terveyskeskuksen sijaan voi
käyttää yksityistä lääkäritaloa ja päivittäistavarat voi tilata netistä
kotiovelle. Jonottamisen järkevyyttä omalla kohdallaan voi testata Talouselämän
leikkimielisellä laskurilla.
Jonottamisella
on kansantaloudellista merkitystä. Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen
mukaan suomalaiset käyttävät "ostoksiin ja asiointiin" keskimäärin 27
minuuttia päivässä. Vajaa puolituntinen pitää sisällään muutakin kuin pelkkää
jonottamista. Luku saattaa vaikuttaa pieneltä, mutta on tosiasiassa suuri,
sillä se vastaa esimerkiksi aikaa, jonka keskivertokansalainen käyttää
sanomalehtien lukemiseen.
Joskus
jonottamiseen liittyy myös erityistä nostalgiaa. Armeijan suorittaneille jonottaminen
toimii sukupolvia yhdistävänä kokemuksena, jota on mukava muistella – jälkeenpäin.
Jonottamiseen
liittyvät kielteiset mielikuvat elävät tiukassa. Mikä voisikaan olla
turhauttavampaa kuin kuunnella Francis Goyaa puhelinoperaattorin
asiakaspalvelunumerossa? No, ehkä asiansa hoitaminen asiakaspalveluautomaatin
avulla. "Koskeeko asiasi puhelinliittymää, laajakaistaliittymää vai
maksutelevisiota?" "Laajakaistaliittymää". "Sanoitko
laajakaista? Vastaa kyllä tai ei". "Kyllä". "En saanut
selvää". "Koskeeko asiasi puhelinliittymää..." PITÄKÄÄ
TUNKKINNE!
Kilpailluilla
markkinoilla toimiville yrityksille jonossa hiiltyvä asiakas on aina
potentiaalinen riski. Ei niin pientä asiaa, etteikö siitä saisi aikaiseksi
mojovaa riitaa. Alkusyksystä iltapäivälehdissä ihmeteltiin asiakkaiden outoa
kassajonokäyttäytymistä. Kiista kulminoitui kysymykseen siitä, kenen
velvollisuus on erotella asiakkaiden ostokset kassahihnalla. Kuuluuko kassakapulan siirtäminen kassanhoitajan työhön vai onko kysymys asiakkaiden itsepalvelusta?
Julkisen
sektorin organisaatiotkaan eivät ole täysin immuuneja jonottamisesta syntyvälle
mielipahalle, vaikka kansalaisilla ei monissa tapauksissa olekaan
varteenotettavia vaihtoehtoja. Esimerkiksi kunnilla on velvollisuus seurata
lääkärijonojaan. Jonotusaikojen mittaamiseen liittyvistä epäselvyyksistä huolimatta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kokoaa kansallista tilastoa
erikoissairaanhoidon hoitoonpääsystä. Kesäkuussa 2013 julkaistun tilaston mukaan 111 000 erikoissairaanhoidon potilaasta noin 1 300 joutui odottamaan
hoitoonpääsyään yli puoli vuotta. Vaikka koko järjestelmä toimiikin jonotusaikojen
puolesta melko jouhevasti, yksilötasolla pitkä jonotusaika on tuskastuttavaa ja
voi osoittautua kohtalokkaaksi.
Jonottamiselle
on vaikea luoda yksiselitteisiä ja kaikkien asianosaisten hyväksymiä
pelisääntöjä. Jonottamisen taakka jakautuu epätasa-arvoisesti.
Jonottamisen
pelisääntöjen näkökulmasta yksi yksinkertaisimmista ympäristöistä luulisi
olevan ensiapuklinikan, sillä jokaisen vastuullisen kansalaisen olettaisi
hyväksyvän, että hoitoa annetaan terveydenhoitoammattilaisten tekemän kiireellisyysarvioinnin
pohjalta. Ensimmäiseksi hoidetaan sydänkohtaus-, veritulppa- ja muut
välittömässä hengenvaarassa olevat potilaat ja vasta sen jälkeen he, jotka ovat
saaneet vettä polveensa tai ruhjeen kyynärpäähänsä. Vaikka tämäns.
triage-luokitukseen perustuva hoidon kiireellisyysarviointi onkin laajalti
hyväksytty, käytännöt vaihtelevat. Yhden tutkimuksen mukaan ensiapuklinikoilla
on käynnissä jatkuva ja monimutkainen vuorovaikutuspeli, jossa sekä potilaat
että heidän sukulaisensa pyrkivät legitimoimaan omia käsityksiään
hoitotarpeesta. Ei ole harvinaista, että tässä he joskus myös onnistuvat, minkä
seurauksena hoitoonpääsy ei aina noudata triage-luokitusta.
Jonottamisesta
voi tehdä myös bisnestä. Hyvänä esimerkkinä suositut ravintolat, joissa jonon
ohittaminen on VIP-asiakkuuden selkeimpiä tunnusmerkkejä. Tai lentoyhtiöiden
premium-asiakkaat, joille ei tarjota pelkästään ohituskaistaa, vaan monenlaisia
virkistäytymispalveluja saunasta shiatsuun. Myös monet vähittäiskaupan toimijat
ovat oivaltaneet jonottamisessa piilevät mahdollisuudet. Esimerkkinä nopeasti
yleistyvät pika- ja itsepalvelukassat, joissa ei "kaivella käsiveskasta
pienimpiä mahdollisia kolikoita” (kuten Kyrön mielensäpahoittaja epäilee) vaan
suoritetaan välttämättömät toimenpiteet eleettömästi ja nopeasti. Katleena
Kortesuon kirjassa "50 keissiä asiakaspalvelusta" (Kauppakaari, 2014)
kerrotaan, miten pikakassat Suomessa ensimmäisenä vakiinnuttanut IKEA on
onnistunut yhdistämään itsepalvelun lyhyempiin kassajonoihin, parempaan työn
tuottavuuteen ja mikä ehkä tärkeintä, hyvään asiakastyytyväisyyteen.
Ei ole mitään
syytä olettaa, että jonottamisessa olisi jo keksitty kaikki mahdollinen. Jonotus
kiinnostaa nykyisin myös akateemista yhteisöä. Amerikassa kehittynyt ja sieltä
muualle levinnyt jonotustutkimus (queu research) tuottaa uutta ymmärrystä
jonottamiseen ja siihen läheisesti liittyvistä ilmiöistä. Yhden
monitapaustutkimuksen perusteella voidaan esimerkiksi sanoa, että i)
jonottajien määrä lisää jonotuksen kohteena olevan tuotteen tai palvelun
koettua arvoa, ii) tuotteen tai palvelun arvo koetaan korkeammaksi, kun jonossa
olijoiden huomio käännetään heidän takanaan olevien jonottajien määrään, iii)
tuotteen tai palvelun arvo koetaan korkeammaksi, kun jonotuksessa korostetaan
palvelua saavan sijaan jonoon viimeksi liittyneen asemaa.
Jonottamisella
voidaan luoda vaikutelma ainutlaatuisesta tuotteesta. Tähän liittyy kuitenkin
se vaara, että jonossa tunteet voivat kuumeta. Tämän välttämiseksi itse
jonotusaktista on tehtävä mahdollisimman vähän ärsyttävä.
Mielensäpahoittajan
mukaan jonottaminen on kansalaistaito, sillä "jos ihminen ei osaa
jonottaa, menee koko elämä kohkaamiseen ja kiilaamiseen".
Sisäinen
optimistini uskoo, että emme ole tuomittuja jonottamiseen. Jonoja voi purkaa
monin tavoin. Teknisessä mielessä varsin yksinkertaista olisi turvautua
hintamekanismiin. Vähittäiskaupassa voisi olla kassoja, joilla maksettaviin
ostoksiin lisättäisiin laskun loppusummaan esimerkiksi 10 prosentin
"jonottamattomuuslisä". Ehkäpä kanta-asiakasjärjestelmään kertyviä
bonuksia voisi käyttää nopeuttamaan kauppareissuja. Esineiden internet
(internet of things) ja massadata (big data) tuonevat omalta osaltaan
lähitulevaisuudessa aivan uudenlaisia ja fiksuja tapoja vähentää jonottamisesta
aiheutuvaa mielipahaa.
NEMO-hankkeessa etsitään vastausta kysymykseen: miten ristiriitaisia ja negatiivisia tunteita voidaan hyödyntää eettisesti kestävällä tavalla asiakaskokemusten ja työilmapiirin parantamisessa, yhteiskuntavastuun viestimisessä sekä kasvun, innovaatioiden ja jopa uusien liiketoimintamallien lähteenä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti