Harri Jalonen
Valittamatta jättävä asiakas on
yritykselle potentiaalinen riski
Asiakkaiden
valituskäyttäytyminen on muuttunut. Monet yritykset ovat huomanneet, että
asiakkaiden antama palaute on aiempaa agressiivisempaa. Ääritapauksissa sanojen
avuksi otetaan kädet ja valitettavasti joskus myös kättä pidempää.
Sosiologit
puhuvat erityisestä valituskulttuurista (complaint culture), jonka juuret ovat
yritysmaailmassa, mutta josta se on levinnyt muun muassa terveydenhuoltoon ja
oppilaitoksiin. Terveydenhuollossa valittaminen näkyy tyypillisesti
tyytymättömyytenä lääkäreiden diagnooseihin, kun taas kouluissa opiskelijat
valittavat arvosanoistaan ja vanhemmat jälkikasvunsa epäoikeudenmukaisesta
kohtelusta.
Asiakasrajapinnassa
toimivien näkökulmasta valitukset ovat usein kiusallisia ja aiheuttavat
mielipahaa. Erityisesti näin on silloin, kun ihminen joutuu syyttään
ukkosenjohdattimeksi.
Kuluttajatutkimuskeskuksen
professori Mika Pantzar näkee valituskulttuurissa myös paljon hyviä piirteitä.
Hänen mukaansa on vain hyvä, että asioihin suhtaudutaan kriittisesti.
Optimistisesti ajateltuna valitus on keino korjata epäkohtia. Jos asiakas on
kuningas, niin valittava asiakas vasta arvokas onkin!
Valittavan
asiakkaan arvo paljastuu kun sitä peilaa asiakkaaseen, joka ei valita vaikka
aihetta olisikin. Valittamatta jättäminen on yritykselle vaarallista kolmesta
syystä. Ensinnäkin valittamatta jättäminen tarkoittaa yritykselle menetettyä
mahdollisuutta korjata valituksen taustalla vaikuttava koettu tai todellinen
ongelma. Asiakkaan mielipahaan on vaikea reagoida, ellei ole edes tietoinen
sellaisen olemassaolosta ja sen lähteestä. Toiseksi valittamatta jättävä
asiakas saattaa jakaa kiukkuaan lähipiirissään. Negatiivinen puskaradio on
tehokas keino karkottaa olemassa olevia ja potentiaalisia asiakkaita, sillä
ihmisillä on taipumusta luottaa läheistensä mielipiteisiin. Ystävän huono
asiakaskokemus on kuin itse koettu. Kolmanneksi valittamatta jättävä asiakas on
menetetty resurssi, jonka tuote- ja palvelukokemuksia yritys ei kykene
integroimaan osaksi tuotekehitystään ja laadunvarmistustaan.
Valituskulttuurin
yleistymisestä huolimatta valtaosa kuluttajista taitaa Suomessa tyytyä yhä
puremaan hammastaan. No, maistuiko ruoka? Joo.
Miksi ihmiset
sitten jättävät valittamatta? Nancy Stephensin ja Kevin Gwinnerin mukaan tähän
kysymykseen vastaaminen edellyttää sekä yksilöllisten että tilannekohtaisten
tekijöiden ymmärtämistä. Yksilölliset ja tilannekohtaiset tekijät selittävät
eroja ihmisten valituskäyttäytymisessä, sillä ne vaikuttavat siihen, miten
stressaavina ihmiset kokevat huonot asiakaskokemukset.
Yksilölliset
tekijät ovat subjektiivisia tulkintoja ja merkityksenantoja, joita ihmiset
liittävät huonoon asiakaskokemukseen. Siinä missä toinen suhtautuu
olankohautuksella vialliseen tuotteeseen ja töykeään asiakaspalveluun,
merkitsee se toiselle henkilökohtaista loukkausta, johon on saatava hyvitys.
Yksilöllisiä eroja voidaan selittää tuotteen kriittisyydelle asiakkaalle,
tuotteeseen kohdistuvilla odotuksilla sekä aiemmilla kokemuksilla.
Nyrkkisääntönä on, että mitä tärkeämpi tuote on asiakkaan kannalta, sitä
suurempi on pettymys, kun yritys ei kykene täyttämään lupaustaan. Esimerkiksi
paljon etätyötä tekevä tietotyöläinen kokee pätkivän nettiyhteyden
todennäköisesti stressaavammaksi kuin hieman myöhässä tyhjennetyn kiinteistön
jäteastian.
Tilannekohtaisia
tekijöitä ovat tapahtuman uutuus, ennustettavuus, kesto, uhkaavuus ja
monitulkintaisuus. Uutuus ja ennustettavuus määrittävät tapahtuman yllätyksellisyyden.
Yllätykselliset huonot asiakaskokemukset ovat pääsääntöisesti stressaavampia,
sillä päinvastaisiin eli ennustettaviin kielteisiin tapahtumiin voi (ainakin
jossain määrin) valmistautua. Toistuvasti pätkivään nettiyhteyteen voi varautua
varajärjestelmällä ja operaattorille tehdyistä valituksista kehittää taidetta.
Ajallisesti pidemmät negatiiviset tapahtumat ovat lyhyitä uhkaavampia ja
aiheuttavat enemmän stressiä. Esimerkiksi huolimattoman tarjoilijan aiheuttama
punaviinitahra mekolla harmittaa, mutta vähemmän kuin talon alapohjaan
paikannettu vesivahinko. Näin siksi, että punaviinitahran aiheuttama vahinko on
pieni, eikä vastuullisesta tahosta ole juurikaan epäselvyyttä, kun taas
vesivahingon korvaukset riippuvat monimutkaisista ja -tulkintaisista
vakuutusehdoista.
Ei ole
yllätys, että huonot asiakaskokemukset synnyttävät negatiivisia tunteita, kuten
suuttumusta, ärtymystä ja tyytymättömyyttä, surua ja pelkoa sekä häpeää ja
sääliä. Huono asiakaskokemus ei kuitenkaan aina konkretisoidu valituksina.
Negatiivisen tunteen ja toiminnan välillä on yhteys, vaikka se ei aina näykään
yritykselle, jonka toimintaan asiakas on pettynyt. Psykologiassa puhutaan
erityisistä selviytymisstrategioista (coping strategies), joilla tarkoitetaan tiedostettuja tai tiedostamattomia
toimintamalleja, joihin yksilöt tukeutuvat erilaisissa
stressitilanteissa.
Tutkimuksissa
on tunnistettu kolmenlaisia selviytymisstrategioita. Ongelmaorientoitunut
strategia (problem-focused coping) on tyypillinen toimintamalli yksilöille,
jotka kokevat, että heillä on mahdollisuuksia vaikuttaa tilanteeseensa.
Ongelmalähtöisessä selviytymisessä tyytymätön asiakas käyttää ääntään
tavoitteenaan korjata tyytymättömyyttä aiheuttava tekijä siedettäväksi.
Toisin kuin
ulospäinsuuntatuneessa ongelmalähtöisessä strategiassa, tunnekeskeisessä
(emotion-focused coping) strategiassa on kysymys sisäänpäin kääntyneestä
toiminnasta. Aktiivisen ja näkyvän toiminnan sijaan yksilö pyrkii selviytymään
kielteisestä kokemuksesta säätelemällä omia tunteitaan. Siinä missä
ongelmaorientoituneessa selviytymisessä on tavoitteena kielteisen asian
korjaaminen, tunnekeskeisessä selviytymisessä yksilö pyrkii
"korjaamaan" omia käsityksiään tilanteesta. Aina tämä ei kuitenkaan
onnistu, jolloin seurauksena voi olla itsesyytöksiä ja häpeää. Tiedättehän,
kurkku kipeänä aamuun ankeaan, kuka käski mennä alasti nukkumaan.
Kolmas
selviytymisstrategia perustuu kielteisen kokemuksen aiheuttaman tunteen
välttämiseen (avoidance coping). Tunnekeskeisessä selviytymisessä yksilö pyrkii hallitsemaan tilanteen itsessään synnyttämiä tunteita, kun taas välttämisessä ihminen pyrkii
unohtamaan ja "poistumaan" tilanteesta. Äänen käyttämisen sijaan
asiakas lähtee kävelemään.
Yrityksen
kannalta ei luonnollisestikaan ole yhdentekevää, millaisia
selviytymisstrategioita se asiakkailleen tarjoaa. Kriittistä on, että
yrityksillä on palautejärjestelmä, joka rohkaisee asiakkaita ongelmalähtöiseen
selviytymisstrategiaan. Vaikka saattaakin tehdä kipeää, on äänekäs asiakas
lähes poikkeuksetta yritykselle arvokkaampi kuin itseään syyllistävä, saati
aktiivisesti kilpailijan puoleen kääntyvä asiakas.
yliopettaja, dosentti, FT
Turun ammattikorkeakoulu
harri.jalonen@turkuamk.fi
NEMO-hankkeessa etsitään vastausta
kysymykseen: miten ristiriitaisia ja negatiivisia tunteita voidaan hyödyntää
eettisesti kestävällä tavalla asiakaskokemusten ja työilmapiirin parantamisessa,
yhteiskuntavastuun viestimisessä sekä kasvun, innovaatioiden ja jopa uusien
liiketoimintamallien lähteenä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti