Maiju Vuolle
Nolaatko asiakkaasi kun he ovat väärässä?
Nolaatko asiakkaasi kun he ovat väärässä?
Silloin tällöin syntyy tilanteita, joissa
asiakas on väärässä. Tällaiset tilanteet aiheuttavat turhautumista,
hermostumista ja lopulta nolostumistakin kun asioita selvitetään puolin ja
toisin.
Miten yritysten ja työntekijöiden tulisi
suhtautua väärässä oleviin asiakkaisiin? Täytyykö asiakkaan väärässä olemista
alleviivata ja moittia, osoittaa oikea ja väärä? Miten jälkipyykki hoidetaan,
vaaditaanko asiakkaalta korvausta, anteeksipyyntöä, painetaanko villaisella?
Voisiko nämä tilanteet synnyttää uudenlaisia tapoja toimia työntekijää
hermostuttamatta ja asiakasta nolaamatta? Voisiko samalla työhyvinvointi, maine
ja asiakastyytyväisyys parantua negatiivisia tuntemuksia paremmin ymmärtämällä
ja tilanteita hoitamalla? Kysymykset kumpuavat paitsi omakohtaisista
kokemuksista myös aihepiiriä käsittelevistä tutkimuksista.
Ikävä myöntää, mutta minä olen kerran jos
toisenkin ollut se väärässä oleva asiakas. Esimerkkini koskevat tällä kertaa
kuljetusliikkeen palveluja.
Ensimmäisessä tapauksessa olin kotona
pienen kaksiviikkoisen vauvan kanssa kun sain vihdoin tiedon että puoli vuotta
odottamamme tavarat saapuisivat kotiin maailmalta. Ilmoitus tuli noin puoli
tuntia ennen kuin tavarat olisivat jo perillä. Olin ymmärtänyt, että
sopimuksemme mukaan tavarat tuotaisiin kotiin asti. Kuinka ollakaan,
ovipuhelimesta kuuluva ääni kertoi minulle, että tavaramme jätettäisiin
kerrostalon alaovelle, oven ulkopuolelle. Kello oli puoli neljä, asuntomme
sijainti keskellä vilkasliikenteistä Hämeenpuistoa ja rekka tukki koko toisen
ajokaistan. Olin pöyristynyt ja tivasin, että meille oli tilattu kuljetus
kotiin asti, enkä mitenkään pystyisi pienen vauvan kanssa tulla myöskään
kantamaan tavaroita tai talvipakkasella ulos vahtimaan tavaroita. Lyhyen
neuvottelun jälkeen kuljettaja suostui tuomaan tavarat toiseen kerrokseen. Olin
kiitollinen ja tarjosin kuljettajalle juotavaa tavaroiden kanniskelusta ja
kiitin runsas sanaisesti ja selitin tilanteemme. Kerroin myös, että olisi ollut
toivottavaa tietää edes vuorokausi etukäteen milloin tavarat saapuvat, jotta
olisimme osanneet pyytää apua tavaroiden kantoon. Mitä jos en olisi sattunut
olemaan kotona? Kuljettaja vaikutti ärtyneeltä ja väsyneeltä ja poistui hiljaa
paikalta.
Toisessa tapauksessa olin sovitusti kotona
vastaanottamassa uutta pesutornia. Olimme puhuneet mieheni kanssa, että vanhan
koneen voisi samalla viedä pois, joten oletin hänen myös tilanneen
poiskuljetuksen. Kuljetusliike kuitenkin pyöritteli päätään, että mitään
kuljetusta ei näy tilatun. Hetken pohdinnan jälkeen he kuitenkin ottivat vanhan
pesukoneen mukaansa ja sanoivat tarkistavansa kuljetuksen laskun myöhemmin.
Molemmissa tapauksissa minä olin luullut
olleeni oikeassa ja inttänyt vastaan, jotta saisin oikeutta ja maksamani
palvelun. Olin kuitenkin väärässä. Voitonriemuni vaihtui nopeasti nolostumiseksi.
Ensimmäisessä tapauksessa yritimme
tilanteen jälkeen tavata kuljetussopimustamme, ja ilmeisesti ovelta ovelle
-sopimus koski kuitenkin vain kotioven ulkopuolta vaikka lähtömaassa tavarat
oli myös pakattu laatikoihin ja haettu sisältä asti. Meillä kun ei ollut
aikaisempaa kokemusta muuttopalveluista ja kuljetuksen yllättävä ilmaantuminen
lyhyellä varoitusajalla ei jättänyt aikaa tarkistaa asiaa. Kuljetusliikkeen
toimitusjohtaja soitti seuraavana päivänä miehelleni, haukkui minut kun olin
juoksuttanut heidän kuljettajaa (olikohan sanamuoto ollut 'äkäinen vaimo') ja
viivästyttänyt hänen toimitusaikatauluaan (vaikka olimme viimeinen
toimituspaikka siltä päivältä...). Haukkumissoiton jälkeen kuljetusyhtiöltä
tuli vielä lisälasku heidän kokemastaan vääryydestä. Nolostumiseni muuttui
ärtymykseksi. Vaikka olin ollut väärässä, asiakkaan haukkuminen tuskin muuttaa
tilannetta. Sitä paitsi puolen vuoden odottelun jälkeen puolen tunnin varoaika
tuntuu melko kohtuuttomalta.
Toisessa tapauksessa miehen tullessa
kotiin, kuulin että mitään kuljetusta ei oltu tilattu koska hän oli myynyt
pesukoneen työkaverilleen. Tällä kertaa kuljetusliikkeeltä ei tullut
jälkikäteen laskua eikä haukkuja. Nolostumiseni muuttui kiitollisuudeksi.
Olisin mieluusti maksanut laskun ja lähettänyt vaikka kiitoskortinkin
kantoavusta perään, jos minulla vain olisi ollut helppo kanava sen tekemiseen. Enää
harmitti vain se, että mieheni työkaveri jäi ilman pesukonetta.
Nolataanko sinun yrityksessäsi
asiakkaita?
Tutkijatohtori, TkT
Tampereen teknillinen yliopisto
Tietojohtamisen tutkimuskeskus Novi
maiju.vuolle@tut.fi
NEMO-hankkeessa etsitään vastausta
kysymykseen: miten ristiriitaisia ja negatiivisia tunteita voidaan hyödyntää
eettisesti kestävällä tavalla asiakaskokemusten ja työilmapiirin parantamisessa,
yhteiskuntavastuun viestimisessä sekä kasvun, innovaatioiden ja jopa uusien
liiketoimintamallien lähteenä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti