Kalle Euro
Kun toimialaa riepotellaan
Kun toimialaa riepotellaan
Lobbareita on riepoteltu toimijoina ja toimialana tänä
talvena. Yle aloitti keskustelun ja sitä ovat jatkaneet ainakin Suomen
Kuvalehti ja Hesari. Myrskyn keskipisteeseen ovat joutuneet enimmäkseen ne
lobbarit, jotka ovat siirtyneet politiikasta suoraan etujärjestöihin
edunvalvojiksi tai viestintätoimistoihin viestintäkonsulteiksi.
Lähtökohtia keskustelussa on ollut kaksi. Ensinnäkin liian nopean
pelikentän vaihdon tuoma riski keskeisen tiedon viemisestä politiikasta
yritysmaailmaan. Toiseksi on puhuttu politiikkaan vaikuttamisen etiikasta.
Molemmat ovat erittäin hyviä keskustelunaiheita, mutta mitään pelottavaa,
mystistä tai yhteiskunnan kannalta vaarallista niissä ei ole. Lobbareilla ei
ole valtaa, jota voisivat myydä, vaikka Suomen Kuvalehti niin väitti
tammikuussa.
Kun poliitikko, avustaja tai virkamies siirtyy lobbariksi,
hän vie mukanaan tietoa. Se on selvä. Euroopan Unionissa komission jäsenillä on
tästä syystä 1,5 vuoden karenssi uuden tehtävän vastaanottamiseen. Suomessa
tällaista karenssia ei ole. Karenssin suurempi merkitys liittyy kuitenkin mahdollisen
korruption poistamiseen kuin varsinaiseen tiedon jakamiseen. Keskeisen
virkamiehen siirtyminen julkishallinnon asiakkaalle voi joissain tapauksissa
antaa aihetta epäillä kyseisen henkilön palkitsemisesta virkamiehenä tehdyistä
päätöksistä. Tiedon siirtymisen ongelma on pienempi, sillä suurin osa
julkisella sektorilla käsiteltävistä asioista on julkisia ja lyhyen ajan
sisällä käsiteltäviä, ei pitkäaikaista karenssia vaativaa tietoa. Karenssin
määräämisen suurin ongelma kustannus: valtio on velvollinen maksamaan
karenssiajan palkkaa.
Miten lobbauskeskustelu vaikuttaa toimialaan? Tuskin kovin
negatiivisesti. Omassa yrityksessäni Rud Pedersen Public Affairs Companyssä on
olemassa Code of Conduct –säännöstö, jonka mukaisesti toimimme. Se mm. kieltää
toiminnan politiikassa ja edellyttää kertomaan heti yhteyttä otettaessa
kaikille sidosryhmille, kenen asialla olemme ja mikä on tavoite. Tällaisten
säädösten syntyminen myös muihin suomalaisiin yrityksiin on toivottavaa.
Toisaalta keskustelun myötä toimiala on tunnistettu. Moni
yritys kokee tarvetta vaikuttaa lainsäädäntöön, tarvitsee tietoa päätöksenteon
logiikasta jotta voi huomioida sen toiminnassaan, tai tarvitsee kontakteja
sille keskeisiin sidosryhmiin. Ennen näitä asioita hoidettiin
metsästysporukoissa ja saunailloissa, mutta nykyään yhteiskunta toimii
ammattimaisemmin. Osaava strateginen konsultti auttaa yhtiötä luomaan itselleen
toimintatavan, jolla se saa jatkuvasti vaikutettua itseään koskeviin
päätöksiin. Lisäksi kansainvälistyminen on lisännyt tarvetta ymmärtää ja
vaikuttaa päätöksentekoon myös muualla kuin Suomessa.
Negatiivinen keskustelu lisää toimialan tunnettuutta, mikä
voi tuoda kasvua. Kasvusta pääsee osalliseksi, jos kykenee osoittamaan, että
toimii vaikuttavasti, mutta myös eettisesti.
Kalle Euro
Johtava osakas
Rud Pedersen Public Affairs Company Oy
kalle.euro@rudpedersen.com
NEMO-hankkeessa etsitään vastausta kysymykseen: miten ristiriitaisia ja negatiivisia tunteita voidaan hyödyntää eettisesti kestävällä tavalla asiakaskokemusten ja työilmapiirin parantamisessa, yhteiskuntavastuun viestimisessä sekä kasvun, innovaatioiden ja jopa uusien liiketoimintamallien lähteenä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti