Maiju Vuolle & Virpi Sillanpää
Palvelukokemuksen korjauskirjasta apuja rakennusprojektin haastaviin asiakaskohtaamisiin
Palvelukokemuksen korjauskirjasta apuja rakennusprojektin haastaviin asiakaskohtaamisiin
Asiakastyytyväisyys on yksi tärkeimmistä yrityksen
menestykseen vaikuttavista tekijöistä. Kiristyneen kilpailun myötä myös rakennusteollisuudessa
on alettu kiinnittämään yhä enemmän huomiota asiakassuhteiden hoitamiseen ja
asiakastyytyväisyyteen. Ihannetapauksessa asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa
palveluun ja uuteen kotiin eikä negatiivisia ja ristiriitaisia asiakaskohtaamisia
synny tai ne ovat helposti vältettävissä. Asunnon rakentaminen on kuitenkin pitkä
ja monivaiheinen projekti, johon liittyy paljon liikkuvia osia, lukuisia eri
toimijoita ja tilanteita. Aina kaikki ei suju kuten Strömsössä, vaan virheitä,
näkemyseroja ja pettymyksiä sattuu, jolloin on hyvä varautua ongelmallisten
tilanteiden sujuvaan hoitamiseen. Oikeilla menettelytavoilla asiakkaan kokemus
on mahdollista muuttaa hyväksi.
NEMO -projektin puitteissa julkaistu Palvelukokemuksen korjauskirja – Työkirja sujuviin kohtaamisiin rakennusprojekteissa keskittyy siihen, miten asiakkaan huoliin ja murheisiin tulisi suhtautua niin että haastavat tilanteet saataisiin ohjattua kaikkien osapuolten kannalta myönteiseen lopputulokseen. Korjauskirja tunnistaa erilaiset asiakastyypit sekä asiakaspolun vaiheet, joissa hankalia kohtaamisia yleensä tapahtuu: 1) Kodin osto ja suunnittelu, 2) Rakennusvaihe ja muutto uuteen kotiin, ja 3) Asuminen uudessa kodissa. Korjauskirja esittää tarinoiden kautta haastavia asiakaskohtaamisia ja tarjoaa käytännöllisiä toimintaohjeita erilaisten tilanteiden ja asiakkaiden käsittelyyn. Nämä toimintaohjeet on koostettu KOTI-ohjenuoraan, joka toimii muistilistana asiakaskohtaamisissa. Haastavat tilanteet ja suositeltavat toimintatavat perustuvat rakennusalan asiantuntijoiden haastatteluihin, tutkimustietoon palvelukokemuksen korjauksesta sekä rakennusalan yrityksissä järjestettyihin työpajoihin. Korjauskirjan avulla lukija voi havaita miten asiakastyytyväisyyteen voidaan vaikuttaa ja tunnistaa miten erilaiset tunteet ja asiakastyypit vaikuttavat asiakaskohtaamisiin. Kyseessä on työkirja, joten tilaa on varattu myös omien kokemusten ja toimintamallien kirjaamiselle. Kirja on tarkoitettu kenelle tahansa rakennusalalla työskentelevälle henkilölle ja se sopii myös käytettäväksi asiakaspalvelun kehittämisen työpajoissa.
Mikä palvelukokemuksen korjausprosessi ja miksi?
Kodinostajan asiakastyytyväisyyden on todettu koostuvan
kolmesta eri tekijästä: tyytyväisyys suunnitteluun, laatuun ja palveluun (Torbica&Stroh, 2001).
Näistä kolmesta osa-alueesta palvelun on todettu muokkaavan voimakkaimmin
kodinostajan yleistä tyytyväisyyttä. Asiakaspalvelu ja asiakaskohtaamisten
hoitaminen vaativat panostamista, koska siinä onnistumisella tai
epäonnistumisella voi olla pitkäkestoinen vaikutus asiakkaiden tyytyväisyyteen
ja sitä kautta yrityksen menestykseen.
Vaikka virheitä ja näkemyseroja olisi sattunut, asiakkaan
laatukokemus on mahdollista muuttaa hyväksi palvelukokemuksen korjausprosessin
kautta. Palvelukokemuksen korjausprosessi pitää sisällään kaikki toimenpiteet,
joita yritys tekee korjatakseen epäonnistuneen tilanteen. Epäonnistumiseksi
voidaan laskea sekä tosiasialliset että tunneperäiset ongelmat, joita ovat
voineet aiheuttaa niin yritys, asiakas, muut asiakkaat tai muut toimijat.
Korjausprosessi korostaa asiakkaan kokeman laadun merkitystä,
asiakastyytyväisyyden saavuttamista virheistä huolimatta sekä pitkäaikaisten
asiakassuhteiden merkitystä (Grönroos, 2007). Se ei tarkoita samaa kuin
reklamaatioiden käsittely — reklamoinnin käsittely painottaa tilanteiden
hoitamista mahdollisimman vähin kustannuksin ja asiakkaalle annettavan
hyvityksen välttelyä. Tällainen toiminta tuottaa säästöjä lyhyellä aikavälillä,
mutta pidemmällä aikavälillä se johtaa tyytymättömiin asiakkaisiin ja
heikentyneeseen tulokseen. Sujuvan korjausprosessin avulla epäonnistumisen
sattuessa pyritään ratkaisemaan ongelma ennen kuin asiakkaat reklamoivat tai
poistuvat tyytymättöminä (Michel, 2001).
Korjausprosessi korostaa erityisesti asiakastyytyväisyyttä ja asiakkaan asianmukaista kohtelua, mutta siihen liittyy muitakin näkökulmia. Kun asiakaspalvelijoilla on riittävät tiedot ja valtuudet hoitaa haastavat palvelutilanteet tehokkaasti, he ovat tyytyväisempiä työhönsä ja irtisanoutumisen todennäköisyys on vähäisempi (Boshoff & Allen, 2000). Jotta haastavien tilanteiden jälkeinen negatiivisuus ei leviäisi laajemmin toisiin työntekijöihin tai asiakkaisiin, työntekijät tarvitsevat palautumista haastavien tilanteiden jälkeen. (Groth & Grandey, 2012). Palvelukokemuksen korjaaminen sisältää siis kolme eri näkökulmaa, jotka onnistuneessa tilanteen korjaamisessa tulisi huomioida: asiakas, työntekijä ja prosessi. Palvelukokemuksen korjaamisella tarkoitetaan siis kaikkia niitä toimia joita yritys tekee palauttaakseen asiakastyytyväisyyden ja asiakasuskollisuuden epäonnistuneen palvelutilanteen jälkeen (asiakkaan näkökulma), varmistaa sen että epäonnistumiset edistävät oppimista ja prosessin kehittämistä (prosessinäkökulma) ja kouluttaa ja palkitsee työntekijöitä tähän tarkoitukseen (työntekijän näkökulma) (Michel et al., 2009).
- auttaa yritystä käsittelemään palveluihin liittyvät puutteet ja asiakkaiden valitukset palvelulähtöisesti
- edistää luottamuksellisen suhteen syntymistä yrityksen ja asiakkaan välille
- parantaa asiakastyytyväisyyttä ja syventää asiakkaan sitoutumista yritykseen
- vähentää huonojen kokemusten leviämistä ja maineriskejä
- vähentää negatiivisten tunteiden tarttumista seuraaviin asiakastilanteisiin tai toisiin työntekijöihin
- parantaa työtyytyväisyyttä ja vähentää irtisanoutumisen riskiä
voi vähentää reklamointikustannuksia ja asiakkaiden vaatimaa korvausta
TkT, Projektipäällikkö
Novi Tutkimuskeskus
Tampereen teknillinen yliopisto
maiju.vuolle@tut.fi
Virpi Sillanpää
Tutkija
Novi Tutkimuskeskus
Tampereen teknillinen yliopisto
Tutkija
Novi Tutkimuskeskus
Tampereen teknillinen yliopisto
virpi.sillanpaa@tut.fi
NEMO-hankkeessa etsitään vastausta kysymykseen: miten ristiriitaisia ja
negatiivisia tunteita voidaan hyödyntää eettisesti kestävällä tavalla
asiakaskokemusten ja työilmapiirin parantamisessa, yhteiskuntavastuun
viestimisessä sekä kasvun, innovaatioiden ja jopa uusien liiketoimintamallien
lähteenä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti