Maiju Vuolle & Johanna Lintinen
Tietoisuutta tunteisiin työelämässä mittaamisen avulla
Tunteet vaikuttavat työssä suoriutumiseen, sillä ne ohjaavat toimintaa ja havaintoja, suuntaavat päätöksiä sekä vaikuttavat motivaatioon ja yhteistyökykyyn. Työpaikkaa ei välttämättä koeta aina parhaaksi ympäristöksi tunteiden ilmaisuun, mutta työpaikoilla ja työntekijöillä tulisi olla riittävät valmiudet ja mekanismit tunteiden käsittelyyn. Negatiivisia tunteita ei tulisi torjua eikä vältellä, sillä muuten niiden huono vaikutus voimistuu. Oma työtiimi voi parhaimmillaan kehittyä ympäristöksi, jossa tunteita voidaan ilmaista. Esimerkiksi eräässä tutkimuksessa tiimin suoriutuminen analyyttisistä tehtävistä parani, kun tiimin ihmiset puhuivat keskenään negatiivisista tunteista. Negatiivisten tunteiden on todettu vaikuttavat suotuisasti myös esimerkiksi arviointikykyyn ja muistin tarkkuuteen.
Tietoisuutta tunteisiin työelämässä mittaamisen avulla
Tunteet vaikuttavat työssä suoriutumiseen, sillä ne ohjaavat toimintaa ja havaintoja, suuntaavat päätöksiä sekä vaikuttavat motivaatioon ja yhteistyökykyyn. Työpaikkaa ei välttämättä koeta aina parhaaksi ympäristöksi tunteiden ilmaisuun, mutta työpaikoilla ja työntekijöillä tulisi olla riittävät valmiudet ja mekanismit tunteiden käsittelyyn. Negatiivisia tunteita ei tulisi torjua eikä vältellä, sillä muuten niiden huono vaikutus voimistuu. Oma työtiimi voi parhaimmillaan kehittyä ympäristöksi, jossa tunteita voidaan ilmaista. Esimerkiksi eräässä tutkimuksessa tiimin suoriutuminen analyyttisistä tehtävistä parani, kun tiimin ihmiset puhuivat keskenään negatiivisista tunteista. Negatiivisten tunteiden on todettu vaikuttavat suotuisasti myös esimerkiksi arviointikykyyn ja muistin tarkkuuteen.
Työssä syntyy
paljon tunnehukkaa, jos tunteita ei osata hyödyntää. Jotta tunteita ja
erityisesti negatiivisiksi koettuja tunteita voitaisiin paremmin hyödyntää
työelämässä, tulisi tietoisuutta työntekijöiden tunteista kehittää.
Tietoisuutta on korostettu esimerkiksi edellytyksenä sille, että negatiivinen
mieliala voisi vaikuttaa suotuisasti luovuuteen. Kun työntekijät ovat selvillä
tunteistaan, tehdystä työstä saa tunnustusta ja luovuutta arvostetaan,
negatiiviset tunteet kannustavat ajattelemaan kriittisemmin ja muodostamaan uusia ja hyödyllisiä ideoita.
Miten sitten
tietoisuutta työntekijöiden tunteista ja niiden vaikutuksista voi kehittää ja
seurata? Yksi (varsin insinöörimäinen) tapa on lähteä tunnistamaan ja nimeämään
tunteita erilaisia mittareita ja teknologisia sovelluksia käyttäen.
Nemo-hankkeen tapaustutkimuksessa testattiin kolmenlaisia tunnemittareita: 1)
seurattiin viikoittain työyhteisön yhteisiä sekä työntekijöiden omia tunne- ja
suorituskykykäyriä Celkee Insight -palvelun avulla, 2) analysoitiin
päivittäistä tunneintensiteetin vaihtelua ihon sähkönjohtavuutta mittaavan
Moodmetric -sormuksen avulla ja 3) kirjattiin erillisiä tunteita ja niiden
voimakkuutta Emotion Tracker -palvelun kautta. Tapaustutkimuksen tarkempi
analysointi ja raportointi on vielä kesken, mutta nostamme tässä esiin muutamia
havaintoja. Yhden työviikon aikana yhdeksän työntekijää raportoi yhteensä yli
300 tunnetta, joista yleisimmät olivat tuottava, iloinen ja motivoitunut.
Kymmenen yleisimmän tunteen joukossa olivat myös pettymyksen ja turhautumisen
tunteet. Kaikista raportoiduista tunteista 70% oli positiivisia ja 30%
negatiivisia. Negatiivisista tunteista puolestaan suurin osa oli niin sanottuja
aktiivisia tunteita.
Viikoittaisen
seurannan avulla kerättiin puolestaan noin 300 päivittäistä kokemusta
tunteista, aikaansaamisesta ja suorituskyvystä työpäivän loputtua. Nämä
havainnot jaoteltiin neljään ryhmään mielihyvän ja energiatason mukaan ja
vertailtiin ryhmien suoriutumiskokemuksia. Tyypillisesti aikaansaaminen ja
suorituskyky eri ryhmissä koettiin kohtalaiseksi. Suurimman ryhmän muodostivat
päivittäiset kokemukset, joissa yhdistyi ‘miellyttävä aktiivisuus’ (65%). Tässä
ryhmässä aikaansaaminen koettiin korkeaksi (37% vastauksista). Selkeästi
pienempi ryhmä puolestaan muodostui vastauksista ‘epämiellyttävä aktiivisuus’
(7%), mutta tässäkin ryhmässä jopa 30% raportoi aikaansaamisen olleen korkea.
Matalin aikaansaaminen (64% vastauksista) ja suoriutuminen (80%
vastauksista) raportoitiin silloin, kuin koettiin epämiellyttävää
epäaktiivisuutta työpäivän aikana. Tämä ryhmä koostui viidesosasta päivittäisiä
havaintoja.
Työntekijöiden
tunteiden mittaamiseen liittyy monia pelkoja. Tapaustutkimuksemme perusteella
suosittelisimmekin, että mittaaminen tulisikin toteuttaa ‘isoveli valvoo’
-asenteen sijaan yrityksen tarjoamana palveluna. Tunteiden mittaamisessa datan
hyödyntämisen käyttäjäryhmä on eri. Perinteisiin vuosittaisiin
työhyvinvointikyselyihin verrattuna mittaamisen tarkoitus ja tavoitteet siis
selvästi muuttuvat - mittausta ei tehdäkään enää johtoa varten vaan työntekijää
itseä varten. Mittaustulokset ovat henkilökohtaisia ja vastuu tulosten
analysoimisesta ja toiminnan kehittämisestä annetaan enemmän yksilöille ja
tiimeille.
Luonnostaan
ilmenevillä päivittäisillä negatiivisilla tunteilla voi olla hyviäkin
lopputuloksia ja energisoiva voima, kunhan ne eivät pitkity ja jää
vallitsevaksi mielialaksi. Jotta negatiivisista tunteista voisi olla hyötyä,
tulee ne ensin tiedostaa. Tunteiden hyödyntämiseen ei kuitenkaan ole olemassa
oikotietä. Vaikka teknologia saattaa tehdä tunteista hyväksyttävämpiä tai
ainakin helpommin lähestyttävämpiä työpaikoilla, ei pelkkä tunnedatan keruu
riitä. Tarvitaan myös työntekijöiden omaa tulkintaa ja reflektointia tunteiden
vaikutuksesta, keinoja ja tukea käsitellä asioista työpaikalla sekä halukkuutta
muuttaa ajattelua ja käyttäytymistä. Hyödyllinen keino tunteiden käsittelyyn on
esimerkiksi tarjota valmennusta ja harjoittelua tietoisuustaitojen
kehittämiseen.
Mitataanko sinun yrityksessäsi tunteita?
Tampereen
teknillinen yliopisto
Tietojohtamisen
tutkimuskeskus Novi
maiju.vuolle@tut.fi
Johanna Lintinen
Tutkimusapulainen
Tampereen teknillinen yliopisto
NEMO-hankkeessa etsitään vastausta kysymykseen: miten ristiriitaisia ja negatiivisia tunteita voidaan hyödyntää eettisesti kestävällä tavalla asiakaskokemusten ja työilmapiirin parantamisessa, yhteiskuntavastuun viestimisessä sekä kasvun, innovaatioiden ja jopa uusien liiketoimintamallien lähteenä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti